„Kelj útra a nappal,
jut neked is a csodából”. Mennyire igaz! Útra kelni a nappal, a fénnyel, a
világossággal. Mártonnak sok jutott a „csodából”,
mert képes volt napról napra útra kelni a Nappal, aki azt szerette volna, ha
követői lesznek a „világ világossága”.
Megannyi erősebb, gyengébb fény, akik az örök naptól kapják a fényüket.
Karácsony gyökere a „győzedelmes
nap ünnepe”, egybekötve azzal az emberi tapasztalattal, hogy a téli
napfordulótól egyre erősebb lesz a fény és gyengül a sötétség. Nem véletlen,
hogy december 25-e lett Krisztus születésének ünnepe. A római birodalomban
ekkor ünnepelték a nap születésnapját és a sötétség fölötti győzelmét.
Hogyan ünnepelhette Márton, Tours városának püspöke, a
Marmoutiers-i remete, Jézus születését, a karácsonyt? Erről sem Sulpicius
Severus, sem már korabeli szerzők írtak. Ami biztos, semmiképpen sem úgy,
ahogyan napjainkban ünnepeljük, hiszen az ünneplésnek mai formája hosszú
fejlődésen ment keresztül. De valami biztos, mégpedig az, hogy Jézus születése
ünneplésének a gyökerei egészen a Szent Márton koráig, a 4. századik nyúlnak
vissza. Valamilyen módon ő is ünnepelhette a karácsoonyt.
Ha jobban meg akarjuk érteni Szent Mártont, akkor érdemes
felidézni azt a kort, amelyben ő élt. Különben hajlamosak vagyunk arra, hogy a
mai idők történéseit visszavetítsük a múltba, azt gondolva netán, hogy Márton
és közössége karácsonyfát állított, az éjszaka közepén pedig megtartották az
éjféli misét…
Adataink vannak, hogy Galliában, Szent Márton korában már
december 25-e volt Jézus születésének az ünnepe. Ennek legrégibb dokumentuma az
a 354-ben keletkezett Depositium Martyrum című írás, miszerint 361-ben
Galliában már december 25-én ünnepelték Jézus születését. Aranyszájú Szent
János említi egy 397-ben keletkezett beszédében „Keleten csak tíz éve ünneplik a karácsonyt december 25-n, míg a
nyugati egyházban emberemlékezet óta szokás”. Jó tudni, hogy a 325-ben
megtartott niceai zsinat tette erre napra a születés ünnepét az ariánusokkal
szemben, akik tagadták Jézus istenségét. A zsinat Jézus születésének és ünnepén
az emberré vált Istent magasztalta. Ezen a zsinaton fogalmazták az un. niceai
hitvallást éppen Jézus isten – emberi mivolta melletti tanúságtételként.
Biztosra vehető, hogy Márton püspök, aki keményen küzdött a
Jézus személyét meghamisító ariánus felfogással, Jézus születésének
megünneplésével is tanúságot tehetett az emberré lett isteni személy mellett,
aki „valóságos Isten és valóságos ember.”
Vajon mit jelent a karácsony a mai embernek? Ugyanazt, mint
Mártonnak?
Egészen biztos, hogy nem. Talán azért, mert mára a születés
ünnepe számtalan olyan elemmel terhelődött az utóbbi évtizedekben, amelyek
elterelik a figyelmet a lényegről. Márton pedig mindig a lényegre figyelt. Ezt
Sulpicius Severustól tudjuk, aki a vele való beszélgetésre így emlékezett
vissza: „Nem beszélt velem másról, mint
arról, hogy mennyire fontos elhagyni …
korunk terhét, hogy Jézus Urunkat szabadon és akadálytalanul kövessük.”
Mi lehet az, amit Szent Márton ma a „korunk terhének”
minősítene? A vásárlási hisztériát, ami teljesen megfojtja az ajándékozás
örömét? Lehet.
A külsőségek talmi csillogását? Lehet. Ami biztosra vehető,
Márton, ha ma élne nem kapcsolná be a televíziót, hanem remete társaival
zsoltárokkal és himnuszokkal dicsőítené az emberré lett és Betlehemben
megszületett Jézust.
Nem a karácsony a korunk terhe, hanem az, ami karácsonyt
megterheli, profanizálja, deszakralizálja, kiüresíti, meghamísítja. Joggal
merülhet fel a kérdés, képes-e a ma embere „elhagyni”
a mai kor „terhét”. Ezt én megmondani
nem tudom. De ide teszem Mécs László premontrei papköltő verség a
pisztrángokról, hátha olvasása felismerésre és cselekvésre késztet mártoni
módra dönteni és tenni. Vagy akár ünnepelni. A karácsonyt is.
A
pisztrángoktól ezt tanultam:
sohasem
úsznak ők az árral,
de
mindig szembe, mindig hősként,
glédában,
egy kicsit vadultan,
rugalmasan,
nagyon frissen,
hol
zuhatag fájdalma szisszen.
Őrült
erőkkel szembeszállva,
föl
a zokogó zuhogókon,
szirtek
között, vízesések
több
méteres habzó haragján
föl,
szárnyak nélkül szinte szállva
szökdösnek,
diadalt aratván,
Forráshoz,
hol még az Eszme
nincs
elkeverve nyárspolgári
iszappal,
hizlaló tempótlan
nagy
tunyasággal, hol kiveszne
hős
ritmusunk! Ők az ormótlan,
titokzatos
hegyekbe vágynak!
Amely
pisztráng az árral úszik:
lehet
boldog, hasa fehérjét
lehet,
hogy parti nefelejcsek
kívánják,
hogy csókkal elérjék
s
holdfény hullong rá mint a tej-csepp,
-
de a Faj meghalt benne: hulla!
A
hasukat boldogság-nappal
süttethetik
a renegátok,
magyar
júdások, árral-úszók:
a
nevük hulla, létük átok!
-
Pisztráng-lelkű Pajtás, előre
a
Forrás-álmú hegytetőkre!
Horváth József

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése